W 1998 roku polski rynek czytelniczy zawojowała książka nieznanego nam dotąd autora - Paulo Coelho pt. „Alchemik”. Było to wszystko inne od tego, do czego byliśmy przyzwyczajeni - świeże, odkrywcze, z elementami tajemnicy i głębokiej mądrości skrywanej zazdrośnie przez piaski pustyni. Właściwie trudno było zdefiniować fenomen tego dzieła, które w niezwykły sposób pobudzało wyobraźnię i zapraszało czytelnika do zgłębiania relacji z Bogiem, [czytaj więcej]
Rozmowa o rozsądnym korzystaniu z mediów, dobrych i złych bajkach oraz „magicznym pisemku dla magicznych dziewcząt” z Małgorzatą Więczkowską, pedagogiem, nauczycielką, badaczką mediów, autorką serwisu www.edukacjamedialna.plDlaczego rodzic nie może mieć pewności, że pozwalając obejrzeć dziecku bajkę w telewizji, zapewni mu wartościową rozrywkę?– Bardzo często rodzic nie wie, co dziecko będzie oglądało, na jakie treści może być narażone, czy trafi na [czytaj więcej]
Człowiek spędzając czas z książką, spędza go w kulturalny sposób, poszerzając zasób swojego słownictwa, rozwijając wyobraźnię i zainteresowania, kształtując osobowość.“Baśń czy bajka to elementarz, z którego dziecko uczy się czytać we własnym umyśle, elementarz napisany w języku obrazów. Jest to jedyny język, dzięki któremu możemy zrozumieć siebie i innych, zanim dojrzejemy intelektualnie.” (B. Bettelheim) W dobie telewizji, komputerów, telefonów komórkowych, Internetu [czytaj więcej]
Środki przekazu ze swej istoty pełnią zadania edukacyjne. Ich główna rola sprowadza się bowiem do przekazywania informacji oraz do wypełniania odbiorcom czasu wolnego. Oddziaływanie środków przekazu jest totalne. Tomasz Goban-Klas nazywa to zjawisko „lewatywą nadawczą”.Bywa, że wybór „lewatywy” jest całkowicie dobrowolny. Literatura przedmiotu opisuje przypadek Klubu Siedzącego Kartofla. Należeli do niego osobnicy, którzy spędzali przed telewizorem 12-14 godzin dziennie. W [czytaj więcej]
Z nagich zdjęć patrzą niepełnoletnie dziewczęta, przekonane, że ciało jest ich głównym atutem. Popkultura podpowiada, że to ciałem należy osiągać sukces – i ciałem najłatwiej go osiągnąć.Monika693091 zakłada na swoim profilu dwa katalogi. W jednym – portrety. W drugim – zbliżenia na biustonosz i majtki. Podaje nazwisko i miejsce zamieszkania. Oraz wiek: 13 lat.Profil dominika-15-les, zanim został zablokowany, [czytaj więcej]
U małych dzieci istnieje duża potrzeba przygotowywania się, odgrywania ról dorosłych i identyfikacji z określonym bohaterem"powtarzaj stare zaklęcia ludzkości bajki i legendy bo tak zdobędziesz dobro którego nie zdobędziesz"Ten cytat zaczerpnięty z poezji Zbigniewa Herberta wskazuje na jedną z najpiękniejszych funkcji edukacyjnych baśni klasycznej. Od wieków zadaniem baśni, bajek i legend było kształtowanie ideałów dobra i sprawiedliwości. Łącząc w sobie [czytaj więcej]
Czy dziecko musi mieć komórkę? Pewnie już ma… Do czego więc ona mu służy? Jaki pożytek z niej, a jakie szkody? Co o tym wiemy? Zdaniem wielu rodziców za komórką dla dziecka przemawia: * możliwość kontaktu rodziców z dzieckiem poza domem * większa kontrola dziecka, a więc i jego bezpieczeństwo * porozumiewanie się dziecka z przyjaciółmi i kolegami * możność wykorzystania [czytaj więcej]
Telewizja wyznacza nową jakość życia współczesnej rodziny, stając się istotnym źródłem doświadczeń i przeżyć człowieka. Nierzadko telewizja staje się dla dzieci i młodzieży głównym punktem odniesienia. Jej niewłaściwe wartościowanie i funkcjonowanie wywiera negatywny wpływ na jej rozwój, zwłaszcza gdy długie oglądanie telewizji zastępuje niejako kontakt z rodzicami.Jan Paweł II Wszechobecna telewizjaTelewizory są wszechobecne w życiu współczesnego człowieka i traktowane jak artykuł [czytaj więcej]
Superbohaterowie są ciągle w akcji, nieustannie biorą udział w aktach przemocy, są agresywni, sarkastyczni i rzadko kierują się w działaniu dobrem ludzkości. Oglądanie superbohaterów walczących z czarnymi charakterami promuje wśród chłopców stereotyp macho, który szkodzi ich zdrowiu psychicznemu oraz relacjom, jakie tworzą w rodzinie i z przyjaciółmi - informuje serwis EurekAlert. Wyniki badań na ten temat zostały przedstawione przez dwa niezależne [czytaj więcej]
W zderzeniu dwóch światów real nie ma żadnych szans, bo w wirtualu wszystko ma lepszy smak. W internetowym świecie wszystko jest prostsze, ludzie wydają się inni: lepsi, bardziej wyrozumiali. Wirtualna rzeczywistość jest dla młodego człowieka odskocznią, zalążkiem raju. Wszystko jest w niej możliwe: łatwiej nawiązać nowe znajomości, można być kimś innym, wspanialszym. Wirtual nie stawia takich wymagań jak świat realny. "Komputera [czytaj więcej]