WstępNajważniejsze problemy katechezy, wynikające z funkcjonowania mediów, ująć można w trzech blokach, które stanowią trzy części niniejszej wypowiedzi.1. Media zniekształcają prawdę.2. Media uzależniają od siebie.3. Media podważają chrześcijańską hierarchię wartości. Jak widać, jest to ujęcie, które inaczej ustawia listę negatywnych wpływów ze strony mediów. Dawniej akcentowano w nich takie zagrożenia jak strata czasu (telewizja „złodziejem czasu”), czy demoralizujący wpływ mediów (np. [czytaj więcej]
Dlaczego należy edukować do odbioru mediów?Wiara rodzi się ze słuchania – ta klasyczna i, przy różnych okazjach, powtarzana przez Kościół, formuła św. Pawła wpisuje się dobrze w temat wychowania do odbioru mediów. Nasze spotkania, które wynika z odpowiedzialności Kościoła za wiarę i sposób słuchania człowieka żyjącego w XXI wieku dotyka problemu wielkiej [czytaj więcej]
Zabawa w dziennikarstwo to świetny pomysł na edukację medialną w szkole. Uczniowie zamiast słuchać nudnych pogadanek o prasie i zawodzie żurnalisty, sami zamieniają się w medialnych twórców. Dla Celestyna Freineta, francuskiego pedagoga, tworzenie gazety szkolnej to podstawa całego procesu nauczania. W latach 80-tych „Teleranek”, popularny wówczas program telewizyjny dla najmłodszych widzów, proponował dzieciom prowadzenie „Gazety Rodzinnej” dla [czytaj więcej]
Właściwie należałoby napisać: fonoteka. Kolekcjonowanie nagrań muzycznych i audycji słownych może okazać się z jednej strony niezwykłą pasją, z drugiej – ogromnym źródłem wiedzy i nowoczesną pomocą dydaktyczną. Media – o czym czasem zapominamy – to nie tylko prasa, radio, telewizja czy Internet, ale również rozmaite nagranie audio i wideo, a ostatnio coraz bardziej popularne wydawnictwa multimedialne. [...] [czytaj więcej]
Nie wystarczy dobrze mówić, przekazywać informacje czy dzielić się poglądami i odczuciami. Równie ważne, a może nawet ważniejsze okazuje się słuchanie. Zwykle tą umiejętność utrzymujemy na poziomie jednej czwartej naszych możliwości. Słuchamy niechlujnie, leniwie, co odbija się na naszym zyciu osobistym i zawodowym. Zanim powiemy sobie jak poprawić nasze słuchanie, jak być dobrym słuchaczem, trzeba uświadomić sobie po co kształcić [czytaj więcej]
Niestety, wychowanie do mediów jest w polskiej szkole zepchnięte na margines. Od 1997 roku istnieje jako ścieżka programowa. Coraz więcej osób dostrzega jednak konieczność zastąpienia jej obowiązkowym przedmiotem. Póki co pozostają pedagogiczne działania partyzanckie. A jak jest w Twojej szkole? W jaki sposób zorganizować w niej edukację medialną, co powinno znaleźć się w programie zajęć?Na początek z pewnością konieczna będzie [czytaj więcej]
Na pierwszy rzut oka zestawienie tych dwóch słów w tytule może budzić wątpliwości, co do jego sensowności i zasadności. Słowem paideia starożytni Grecy nazywali to, co dziś określamy mianem wychowania albo kultury. Początki tak rozumianej paidei sięgają poematów Homera (ok. VIII wiek przed Chrystusem) i Hezjoda, dzieł antycznych poetów i tragików greckich, wielkich artystów, a szczególnie zaś filozofów oraz instytucji [czytaj więcej]
ROZWAŻANIA WSTĘPNESzybki postęp cywilizacji, współczesne warunki, w jakich żyje i działa człowiek, przyczyniają się do wielu zmian w różnych dziedzinach życia i pracy. Wynikają one z gwałtownego rozwoju nauki, rozprzestrzeniania się jej osiągnięć, jak i szybkiego rozwoju mass mediów. Nikt nie przypuszczał, że wynalezienie druku przez J. Gutenberga w połowie XV w. będzie początkiem ery mass mediów. Od tej [czytaj więcej]
Wiele młodych ludzi marzy o pracy w rozgłośni radiowej. Swoje wczesne pasje często zaczynają od pomocy w szkolnym radiowęźle. Potem – zazwyczaj jako studenci dziennikarstwa – starają się o praktykę w profesjonalnych stacjach. Co warto wiedzieć o współczesnym radiu? Jak zdobyć staż w rozgłośni? W jaki sposób zajęcia z edukacji medialnej mogą sprzyjać dalszej radiowej karierze uczniów?Najpierw były skromne eksperymenty [czytaj więcej]
Media, dziennikarstwo, edukacja medialna w rodzinie - to również tematy, które podejmował Jan Paweł II. Szczególnie w dorocznych Orędziach na Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, przemówieniach do przedstawicieli świata mediów, ale także we fragmentach encyklik, adhortacji i listów. Jednym z ostatnich Jego dokumentów jest opublikowany w lutym br. (2005 r. przypis admin.) List Apostolski "Szybki rozwój" poświęcony nowym technologiom medialnym.Media [czytaj więcej]