Dlaczego edukacja medialna?

Data publikacji: poniedziałek 18 lutego 2008
Autor: malgosiaw Publikacje autora
Dział: Edukacja medialna
Komentarzy: 2
Odsłon: 2656
Brak oceny -

Od najmłodszych lat mamy kontakt z mediami. Zdarza się, wcale nie tak rzadko, że dziecko, zanim nauczy się mówić, już reaguje na ulubiony program telewizyjny, którym z reguły są kreskówki. Rodzice czasami bez zastanowienia zostawiają, a czasem z rozmysłem (by czymś zająć) sadzają przed telewizorem kilkumiesięczne pociechy. Gdy dziecko już nauczy się mówić, pisać, czytać, trafia w dżunglę czasopism dla najmłodszych. I tak wyrastają dorośli, którzy korzystają z mediów, ale nie zawsze zdają sobie sprawę, jaki mają one wpływ na człowieka, jak kształtują jego osobowość i sposób myślenia o świecie.

Zadaniem edukacji medialnej jest przygotowanie do krytycznego odbioru mediów. Dzięki zajęciom z tej dziedziny można nauczyć się aktywnie z nich korzystać, wybierać rzetelne źródło informacji i dokonywać selekcji zdobytych wiadomości, a także wyrobić sobie odporność na manipulację (brak tej umiejętności często wykorzystują reklamy). Chętnie korzystamy z dobrodziejstw Internetu, jednak coraz częściej dostrzegamy zagrożenia, jakie on stwarza. Młodzi ludzie nie zawsze uświadamiają sobie niebezpieczeństwa czyhające w sieci, a ich rodzice albo ich nie wiedzą, albo nie mają czasu o tym rozmawiać.

Dlatego należy wykorzystywać każdą okazje i organizować specjalne spotkania z dziećmi i młodzieżą w ramach godzin wychowawczych, realizacji ścieżek medialnych, by dyskutować zarówno o dobrych, jak i złych stronach zjawisk związanych z mediami: z prasą, telewizją, grami komputerowymi i Internetem.

Młodzi ludzie spędzają przeciętnie 20 godzin w tygodniu przed ekranem telewizora lub komputera. Niektórzy nawet 40 i więcej. Do 18 roku życia młody widz obejrzy 8 tysięcy ekranowych morderstw i 100 tysięcy różnych aktów przemocy. Te dane już nie alarmują, ale wręcz przerażają.

Trudno uchronić dzieci i młodzież przed negatywnym wpływem telewizji, przed szkodliwymi informacjami oraz drastycznymi obrazami, które docierają do nich z ekranu telewizora, komputera, Internetu. Wysiłki w tym kierunku powinni podejmować nie tylko rodzice, lecz także szkołą. Takie lekcje lub spotkania to doskonała okazja, by próbować nauczyć młodych ludzi świadomego wyboru programów i krytycznego spojrzenia na nie.

Właściwy stosunek do mediów można wykształcić poprzez różnego rodzaju dyskusje, ćwiczenia, warsztaty, prace i zajęcia z mediami. Do mediów można wychować jedynie przez media. Należy nauczyć młodych ludzi odczytywać język mediów, ukazywać im sposoby manipulacji, rozmawiać o tym z czym stykają się w mediach. Jest to proces długotrwały i nie można sobie tego zaplanować tylko na jedno czy dwa spotkania. Praktycznie należy wykorzystywać do tego każdą nadarzającą się okazję. Ta strona ma służyć rodzicom i nauczycielom w przygotowywaniu młodego pokolenia do selektywnego i twórczego korzystania z mediów.

Małgorzata Więczkowska