Dziecko w sieci - czyli o uzależnieniu od Internetu

Małgorzata Więczkowska, niedziela 17 lutego 2008 - 00:00:00

Czy Twoje dziecko korzysta z internetu? Najprawdopodobniej tak. Czy wiesz, co tam robi? Z kim się kontaktuje? Ile czasu w nim spędza? Jeżeli odpowiedź na którekolwiek z tych pytań brzmi „nie”, powinieneś to szybko zmienić. Internet stanowi narzędzie o wielkich możliwościach, nie wolno jednak zapominać o negatywnych aspektach jego stosowania.

Trudno dziś wyobrazić sobie rzeczywistość bez internetu. W Sieci można znaleźć ogromne ilości informacji. Od aktualnych wiadomości z dowolnego miejsca świata do szczegółowych treści interesujących jedynie wąskie grono specjalistów. Oprócz stron www i poczty elektronicznej popularność zyskują miejsca spotkań w cyberprzestrzeni. Coraz więcej dzieci i młodzieży korzysta z Sieci w poszukiwaniu informacji oraz rozrywki. W ten sposób mają możliwość poszerzania swojej wiedzy i zainteresowań, nawiązywania nowych kontaktów, wymianę różnych plików, dokonywanie zakupów – wszystko to bez konieczności wychodzenia z domu.

Oprócz niezaprzeczalnych korzyści z rozwoju Sieci, nie wolno jednak zapominać o negatywnych aspektach jej stosowania. Ogromna ilość informacji zawartych w Internecie nie koreluje niestety z ich jakością. Nigdy nie można być do końca pewnym prawdziwości znalezionych treści. Długotrwałe korzystanie z Sieci może przerodzić się w stan, który określamy jako uzależnienie się od Internetu (ang. Net addicton). Liczne badania i obserwacje wskazują, że spędzanie wielu godzin w Internecie może prowadzić do takiego uzależnienia. Dzieje się to wtedy jeżeli pozwala się dzieciom i młodzieży na korzystanie bez kontroli i nie rozmawia się z nimi na temat zagrożeń, przebiegu uzależnień i konsekwencji zbyt częstego korzystania z Internetu. Uzależnienie to następuje bardzo powoli i trudno czasem zauważyć objawy.

Po czym rozpoznać internetowy nałóg

• zaniedbywanie obowiązków szkolnych i domowych. Dziecko coraz więcej czasu spędza w Internecie, rezygnuje z dotychczasowych aktywności (nauki, spotkań z rodziną i rówieśnikami). Ciągłe bycie w sieci i surfowanie po stronach staje się najważniejszą aktywnością w życiu dziecka;

• kiedy korzystanie z Internetu jest utrudnione bądź niemożliwe, powoduje to pojawienie się złego samopoczucia, rozdrażnienia, pobudzenia psychoruchowego, depresje, a nawet niekontrolowane ataki agresji;

• można zaobserwować u dziecka dowolne lub mimowolne poruszanie palcami w sposób charakterystyczny dla pisania na klawiaturze;

• występuje obsesyjne myślenie o Internecie i częste wykonywanie czynności z nim związanych, np. czytanie czasopism i książek na jego temat, ciągle ściąganie plików i aplikacji, wypróbowanie nowych przeglądarek www., porządkowanie ściągniętych z Internetu plików, nieustanne usprawnianie parametrów technicznych komputera;

• ograniczanie innych zajęć, ucieczka od problemów życia realnego;

• nieudane próby zaprzestania, okłamywanie rodziców, którym dziecko nie mówi o rzeczywistym czasie poświęcanym na Internet.

Uzależnienie od Internetu staje się coraz poważniejszym problemem społecznym. Spędzanie zbyt dużej ilości czasu w Internecie powoduje, że po prostu zaczyna go brakować na inne sprawy – na zabawę, naukę, odpoczynek czy kontakty towarzyskie.
Internet jest wynalazkiem otwierającym wielkie, nowe możliwości, ale związanym też z różnymi zagrożeniami.

Możemy wyróżnić następujące formy uzależnienia:

przeciążenie informacyjne, czyli ciągły przymus pobierania informacji – osoby cierpiące na tego typu uzależnienie mają potrzebę nadmiernego przeglądania stron www. W celu uzyskania informacji, spędzają dużo czasu na przeglądaniu i zbieraniu danych;

socjomanię internetową, czyli uzależnienie od internetowych kontaktów społecznych – osoby te cierpią na uzależnienie od rozmów, są mocno zaangażowane w wirtualne związki. Przyjaciele z sieci szybko stają się ważniejsi od rodziny i znajomych. W wielu przypadkach doprowadza do destabilizacji rodziny lub zerwaniem kontaktów z ludźmi ze świata zewnętrznego;


uzależnienie od sieci internetowej – osoby przejawiające to uzależnienie obsesyjnie uprawiają hazard, zakupy, handel akcjami poprzez sieć. Ludzie ci wydają ogromne sumy na wirtualne kasyna, aukcje, zaniedbując przy tym swoje obowiązki rodzinne i zawodowe. Harmonogram dnia jest podporządkowany tym czynnościom;

erotomanię internetową – osoba taka lubi przeglądać w sieci strony pornograficzne lub prowadzić rozmowy on-line o tej tematyce;

uzależnienie od komputera – najczęściej dotyczy ludzi, którzy zamiast wykonywać swoje obowiązki spędzają czas na obsesyjnym graniu w sieci.

Są to nowe uzależnienia, które wymagają terapii i leczenia (np. grup anonimowych interholików). Niepokojącym jest fakt, że w tego rodzaju uzależnienia popadają także dzieci i młodzież. Terapia uzależnienia od Internetu jest trudna, podobnie jak wszystkie terapie uzależnień, dlatego lepiej zapobiegać im. Ukazywanie tych zagrożeń nie ma na celu odcinania się od możliwości, ale szukanie dróg unikania negatywnych następstw. Dlatego należy dołożyć wszelkich starań, aby nauczyć dzieci i młodzież mądrego i twórczego korzystania z Internetu.

Małgorzata Więczkowska



Ta publikacja pochodzi ze strony edukacja medialna
( http://www.edukacjamedialna.pl/e107_plugins/content/content.php?content.42 )